domingo, 11 de novembro de 2007

Desafio Urbano da DARPA

Terminado o desafio urbano da DARPA, de carros não tripulados capazes de dirigir por 60 milhas (100 quilôemtros) a até 30 milhas/hora (48 km/h), em uma cidade com outros veículos, obedecendo as regras de trânsito da California. O desafio aconteceu de 26 de outubro a 3 de novembro em uma base da Força Aérea na California, utilizada para treinamento de operações urbanas.

O campeão desta vez foi o Boss, da Carnegie Mellon/GM, que levou mais tempo para percorrer o trecho urbano que o Stanley Jr. da Universidade de Stanford, mas sagrou-se campeão pois foi mais aderente às regras da competição. Stanley, precursor de Stanley Jr., da Univ. de Stanford, foi o campeão do desafio off-road sem tráfego urbano realizado em 2005.

O campeonato faz parte de iniciativa da DARPA para desenvolver veículos de combate não tripulados. Espera-se que o esforço resulte também em aplicações civis.

Abaixo trechos de matérias no NY Times e New Scientist sobre o evento. Íntegra disponível (em inglês) nos sites dos veículos.


Crashes and Traffic Jams in Military Test of Robotic Vehicles, NY Times

Excerpts: A Pentagon-sponsored robot race at a former Air Force base here on Saturday revealed that computer-controlled vehicles, at least to date, have failings that are all too human.

The contest, called the Grand Challenge and sponsored by the Defense Advanced Research Projects Agency, or Darpa, featured both robot collisions and robot traffic jams. Yet the event also demonstrated that the state of the art in robotics has reached the point where the most sophisticated autonomous vehicles can now drive comfortably and safely on a city course while surrounded by traffic and other obstacles.


'Aggressive But Safe' SUV Wins Robotic Street Race, New Scientist

Excerpts: The race's objective - for the vehicles to finish without a dent, following California traffic rules precisely, within six hours - was daunting. A minor fender bender, the worst accident on Saturday, drew a collective gasp from hundreds of fans drawn to the abandoned base, situated about 80 miles (130 km) northeast of Los Angeles.

Each robot vehicle appeared to have its own personality. The Carnegie Mellon/General Motors SUV rushed out of the starting gate, while Stanford's Volkswagen, named Junior, was more conservative.


Nenhum comentário: